8 rzeczy, które musisz wiedzieć o kiszonkach - DietLove - catering dietetyczny

Styczeń w cateringu pudełkowym DietLove to miesiąc wzmacniania swojego zdrowia za pomocą kiszonek, dlatego przychodzimy do Was z garścią wiedzy i ciekawostek na ich temat.

  1. W Polsce najczęściej kisimy ogórki i kapustę, ale produktów, które można poddawać temu procesowi jest znacznie więcej. Do grona warzyw, które można kisić należą m.in.: cukinia, rzodkiewka, marchew, kalafior, papryka, brukselka, pomidory, buraki, cebula, fasolka szparagowa czy bakłażan. Owoce: cytryny, śliwki, jabłka i gruszki.
  2. Produkty kiszone są źródłem witaminy C, a dodatkowo kwaśne otoczenie zwiększa jej przyswajalność.
  3. Kiszonki są doskonałym źródłem probiotyków, czyli żywych kultur bakterii i/lub drożdży, które mają potwierdzone działanie prozdrowotne na ludzki organizm. Mogą być pomocne np. przy zespole jelita drażliwego, biegunkach, zaparciach czy przy obniżonej odporności.  
  4. W trakcie kiszenia zmniejsza się zawartość cukru w produkcie, dlatego kiszonki charakteryzują się niższą zawartością kalorii w 100 g, w związku z tym są pomocne, gdy chcemy zmniejszyć masę ciała. 
  5. Bakterie jelitowe odgrywają rolę w powstawaniu witaminy K i niektórych witamin z grupy B (np. B1 czy B6).
  6. Regularne spożywanie produktów poddanych procesowi kiszenia wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego m.in. poprzez uszczelnienie ścian nabłonka jelitowego, który stanowi barierę ochronną.
  7. Produkty kiszone często są źródłem przeciwutleniaczy, które redukują nadmiar wolnych rodników i przy okazji chronią komórki przed szybszym starzeniem się.
  8. Włączenie do diety produktów kiszonych może być pomocne także dla osób z podwyższonym stężeniem cholesterolu oraz insulinoopornością i cukrzycą typu II. 

Składnikami, które pobudzają wzrost lub aktywność pożytecznych drobnoustrojów nazywa się prebiotykami. Prebiotyki naturalnie występują w: czosnku, cebuli, szparagach, karczochach czy cykorii, więc po te produkty warto sięgać jak najczęściej. Nie mniej jednak, warto pamiętać o tym, że kiszonki dostarczają sporych ilości soli, dlatego zaleca się spożywanie ich z umiarem. 

Źródła: 

  1. Mojka K., Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje, Probl Hig Epidemiol, 95(3), 2015.
  2. Nawrocka M., i in., Rola mikroflory jelitowej w patogenezie i leczeniu otyłości oraz zespołu metabolicznego, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 6(3), 2015.