Europejski Dzień Prostaty - jak o siebie zadbać? - DietLove - catering dietetyczny

Zespół DietLove zachęca wszystkich mężczyzn do dbania o siebie i wykonywania regularnych badań profilaktycznych w kierunku nowotworu prostaty!

Europejski Dzień Prostaty został ustanowiony przez Europejskie Towarzystwo Urologiczne (European Association of  Urology – EAU) w 2006 r. Jego celem jest przede wszystkim zwiększenie świadomości na temat nowotworu gruczołu krokowego i zachęcenie mężczyzn do aktywnej profilaktyki. Jako pasjonaci zdrowego stylu życia czujemy się wręcz w obowiązku zadbania o Waszą formę i samopoczucie. W związku z tym, zachęcamy do zapoznania się z poniższym artykułem.  

Rak prostaty – badania profilaktyczne

NFZ rekomenduje, aby pierwsze badanie odbyło się po ukończeniu 45. roku życia jeżeli w rodzinie obserwowano już raka prostaty, pozostali mężczyźni – od ukończenia 50. roku życia. Warto pamiętać, że badania profilaktyczne warto zacząć nawet wcześniej. Zwłaszcza, że im szybciej zostanie wykryty nowotwór, tym większe szanse na wyleczenie.

Do badań profilaktycznych zaliczamy:

  • Badanie przezodbytnicze (per rectum)
  • Oznaczenie poziomu markera specyficznego dla prostaty PSA
  • Badanie USG

Rak prostaty – jak powinna wyglądać dieta profilaktyczna?

Głównymi czynnikami zwiększającymi ryzyko wystąpienia nowotworu prostaty są: 

  • podeszły wiek
  • siedzący tryb życia
  • otyłość
  • nieodpowiednio zbilansowana, wysokotłuszczowa dieta

Zalecenia:

  • Warto spożywać minimum 400 g warzyw dziennie. Szczególnie cennymi warzywami w kontekście profilaktyki raka prostaty są pomidory i przetwory pomidorowe, ponieważ dostarczają likopenu – naturalnego barwnika o działaniu przeciwutleniającym i antynowotworowym. Zalecana dawka profilaktyczna wynosi około 12-15 mg (w tabelce poniżej znajdziecie zawartość likopenu w poszczególnych produktach). 

Źródło: https://www.pttz.org/zyw/wyd/czas/2015,%206(103)/02_Skiepko.pdf

  • Należy pamiętać o źródłach przeciwzapalnych kwasów omega 3 – pstrąg, łosoś, sardynki, olej lniany tłoczony na zimno, orzechy włoskie, siemię lniane, nasiona chia. Jeżeli chodzi o ryby, to najzdrowsze będą gotowane na wodzie, na parze lub duszone w niskich temperaturach. W cateringu DietLove przykładamy uwagę do tego, aby żywność którą serwujemy była bezpieczna, dlatego pilnujemy, aby serwowane ryby nie miały przypalonej/przypieczonej skórki. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które znajdują się w wyżej wymienionych rybach są podatne na utlenianie i dochodzi do wytwarzania rakotwórczych związków (wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, akrylamidu, amin heterocyklicznych).
  • Zaleca się unikanie spożywania alkoholu i palenia tytoniu.
  • Bardzo ważna jest regularna aktywność fizyczna, zarówno zaplanowana, jak i spontaniczna. Jeżeli jeździmy autobusami, warto wysiąść przystanek lub dwa wcześniej, jeżeli poruszamy się samochodem, dobrze zaparkować dalej od miejsca pracy czy domu, zaplanować spacer w ciągu dnia, wyjście na basen lub rower. 

Pamiętajcie, że zmiany w swoim sposobie odżywiania i stylu życia można wprowadzać stopniowo. Zdrowy styl życia może być wielką przyjemnością :). Jeśli chcecie się przekonać jak powinna wyglądać zbilansowana dieta, to zachęcamy do spróbowania DietLove! 

Literatura:

  1. Twardak I.M., et al., Rola diety w rozwoju raka prostaty, Piel. Zdr. Publ. 2015, 5. 
  2. Skiepko N., et al., Właściwości likopenu i jego wykorzystanie do produkcji żywności funkcjonalnej, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2015, 6 (103).